To, że Social Media i rozwijająca się w zawrotnym tempie technologia zmienia społeczeństwo, to już oczywisty banał. Nie kłócą się z tym faktem nawet starsze osoby, które nie są z technologią za pan brat. Ale czy zastanawiałeś się kiedyś, ile czasu średnio spędza przeciętny Polak na Facebooku? I czy robi to dłużej, a może krócej od statystycznego Niemca? Jeżeliby uznać czas spędzony na Instagramie jako nieproduktywny, to więcej marnują go kobiety czy może mężczyźni? Zmierzyliśmy się z tymi pytaniami, a poniżej efekty naszych poszukiwań.
Kobiety czy mężczyźni?
W social mediach dominują kobiety. Nie znaleźliśmy badań ankietowych, w których, pytano by o powód założenia konta na Facebooku czy Instagramie. Możemy jedynie domyślać się, że statycznie, to kobiety interesują się emocjami, kontaktem i wglądem w życie drugiej osoby bardziej niż mężczyźni. Choć liczebność pań i panów jest niemalże zrównana, to według danych z www.napoleoncat.pl wynika, że Polska społeczność Facebooka złożona jest z 54% kobiet i 46% mężczyzn. Podobne proporcje posiada także struktura użytkowników Instagrama – 59 do 41%.
W analizie www.statista.com drugi co do popularności portal społecznościowy to YouTube. Ten ponad 15 letni portal, na którym pierwszy opublikowany 20 sekundowy film był o słoniu, a do dziś dzień najpopularniejszym filmem jest piosenka dla dzieci o rekinie daje nam na szczęście wgląd w tysiące innych treści. Na lipiec 2021 posiada on 2,29 miliarda aktywnych użytkowników. W rankingu wyprzedza go jedynie Facebook z wynikiem 2,85 miliarda użytkowników. Dla młodych ludzi, z pewnością jest to bezkonkurencyjny zamiennik telewizji. W portalu tym większą grupę stanowią mężczyźni 56% do 44% kobiet. Zauważyć należy, że czołówka socialmedialnych tytanów należy do osób ze Stanów Zjednoczonych. Mniej znany w Polsce są chińskie sieci takie jak: WeChat, QQ czy Douyin. Jednak jedną aplikację z Chin pokochaliśmy, szczególnie w tym roku, bardzo mocno. TIK TOK, bo o nim mowa. Ta powstała w 2016 roku znajduje się już na 7 miejscu rankingu Statista z wynikiem 732 milionów użytkowników. 53 do 47% – tak układa się podział demografii TikToka na płeć męską i żeńską.



Lockdown, a rozwój socialmediów
Interesujące wydaje się jak rozwinęły się socialmedia pod tym kątem podczas przymusowego lockdownu lub dobrowolnego ograniczenia spotkań towarzyskich. Porównajmy zatem statystyki z 2019 i 2021 roku.



Facebook zyskuje na popularności. Niewątpliwie zmniejszenie wydarzeń publicznych i spotkań towarzyskich przeniosło nas do sieci i utrwala internetowe więzi. Analizując dane, najsilniejszy wzrost zainteresowania Facebookem zauważyć można w Rosji i Japonii. Czyżby rosyjski portal na wzór Facebooka – Vkontakte okazał się niewystarczający? W Polsce i innych krajach Europy wynosi około 29%. (Polska 30% Niemcy 35% Francja 25% Wielka Brytania 27%) Najmniejszy wzrost nastąpił w Stanach (13%), Japończycy zwiększyli swoją internetową populację aż o 88! A Rosjanie? Cóż… krótko pisząc – ekspansja na całego – 321% 😉
Podobnie rozkwitła sieć użytkowników Instagrama. Ten młodszy brat Facebooka, co prawda cieszy się o połowę mniejszą bazą kont jednak w ciągu 2 ostatnich lat także rośnie w siłę.



A więc to tu Rosjanie spędzają czas skrollując?! Jeszcze 2 lata temu Rosjanie używali częściej Instagrama niż Facebooka, dziś są to porównywalne wartości.
Czy Linkedin dorównuje kroku? Ten najmniej popularny w Polsce portal kontaktów biznesowych także się powiększył, ale zdecydowanie nie dorównuję prędkości przemianom poprzedników. Wzrost w ciągu 2 lat to maksymalnie do 10%. W Polsce i Niemczech około 20, należy jednak zaznaczyć, że w portalu tym jest niespełna 5 milionów Polaków a ponad 30 milionów Brytyjczyków, co jest istotnym faktem, jeśli planujesz prowadzić swój biznes także dla Klientów za granicy.



Konta firmowe na Facebooku
Istotne i ciekawe zarazem jest pytanie czy to Twoi Klienci przenieśli się do sieci, czy może konkurencja? Być może to właśnie biznes stał się online i jest powodem wzrostu liczby nowych kont na powyższych portalach? Facebook podaje, że w 2020 istniało 160 milionów kont firmowych. Socialmediaexaminer.com podaje także, że dla 59% marketerów Facebook jest najważniejszą platformą ich działań, a także ponad połowa z przebadanych osób planuje zwiększać działania reklamowe na tym portalu.
Proste wnioski są takie: warto monitorować co dzieje się w socialmediach. Najprędzej reagują na trendy, newsy i społeczne upodobania. Nie zapowiada się, aby w najbliższym czasie ich popularność oraz liczebność członków malała zatem to jest nurt rzeki, do której należy wejść, by prowadzić biznes owocnie. Ale jak dopasować reklamy i swój produkt, by odpowiedzieć na potrzeby klientów?
Starzy czy młodzi?
Przyjrzyjmy się zatem dokładniej populacji Facebooka, Instagrama i Linkedina



Choć wielkość populacji poszczególnych sieci różni się, to można zauważyć pewne trendy i właściwości każdej z nich. Jeśli planujesz w swojej strategii marketingowej, aby treść była tworzona przez Użytkowników (o UGC więcej tutaj) musisz odpowiednio wpasować się w ich potrzeby i zainteresowania. Ponad połowa Polaków korzysta z Facebooka. Największa grupa to osoby dorosłe w wieku 35-55 lat – 33%. Nieco mniejsze grupy tworzą młodzi dorośli (26%) i nastolatkowie (22%). Osób młodszych jest około 7%. Osoby starsze mające od 55 do 64 lat stanową 12% całej Polskiej społeczności Facebooka. Ciekawą informacją jest to, że ta grupa wiekowa w ciągu 2 ostatnich lat rośnie prawie najszybciej. Na przełomie tego czasu wzrosła o 1%, szybciej rozwija się jedynie grupa 45-54 ze wzrostem 1,3%. Natomiast młode osoby pomniejszyły w tym czasie swoją grupę o 3%. Pozostały grupy raczej utrzymują swoją proporcje. Planując reklamy na Facebooku zatem skieruj ich treść do osób starszych, z doświadczeniem. Grupa 65+ choć stanowi jedynie 5% całej Polskiej populacji na tym portalu to stanowi ją aż 15% osób starszych w naszym kraju.



Co w tym czasie wydarzyło się w demografii Instagrama i Linkedina? Do lutego 2021 dominują 3 grupy wiekowe, z czego nastolatkowie tworzą największą (35%), jednak na przestrzeni 2 lat ta grupa zmalała o 07%. Wzrosła natomiast społeczność 25-34 latków i to o aż 2,3%! O tyle samo wzrosła też starsza grupa (35-54 latków) na Linkedinie. Mimo to nadal młodzi dorośli szukając kontaktów biznesowych tworzą większość rodziny Linkedina (60%)
Poniżej umieściliśmy linki do miejsc, z których możesz pobierać więcej danych o demografii interesujących Ciebie portali:
https://napoleoncat.com/stats/
https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/ludnosc/ludnosc/struktura-ludnosci,16,1.html
https://www.socialmediaexaminer.com/report/