Co publikować na Tiktoku?

„Jak wybić się na Tiktoku?” – to pytanie pojawia się niezwykle często wśród początkujących twórców filmów tej platformy. Odpowiedź jak zwykle nie jest prosta, ale wystarczy postępować zgodnie z kilkoma podstawowymi zasadami, by zmaksymalizować szansę na sukces! W tym tekście pokażę Ci, co najmocniej angażuje odbiorców TikToka i jakie treści powinniśmy publikować na naszym kanale.

Treści dostosowane do grupy wiekowej

Przede wszystkim najważniejszą rzeczą, którą powinno się wziąć pod uwagę, to fakt, że osoby używające TikToka to głównie osoby młode – nastolatkowie i ludzie po 20 roku życia. Interesują ich więc tematy bezpośrednio związane z ich sytuacją życiową: problemy wieku dojrzewania, relacje osobiste oraz trudności związane z wkraczaniem w dorosłość. Na TikToku szukają oni także szybkich rozwiązań dla swoich problemów, porad, opinii lub wsparcia wśród myślących podobnie.

Należy także pamiętać, że TikTok powstał po to, by bawić, by dostarczać pozytywnych emocji, angażować twórców do zapewniania innym rozrywki. Użytkownicy tej platformy uwielbiają być zaskakiwani, rozbawiani i wzruszani. Ma to bezpośredni związek z młodością domagającą się silnych wrażeń w codziennych sytuacjach. Oczywiście, tego typu treści również staną się atrakcyjne dla starszych grup wiekowych, o ile będą dla nich dostatecznie zrozumiałe.

Na problem grupy wiekowej i związanych z nią tematów należy patrzeć nieco szerzej. Osoby w tym wieku – jak pokazują obserwacje treści TikToka – są wrażliwe także na kwestie starości, przemijania lub niepełnosprawności. Nieobca jest im również problematyka polityczna, ideologiczna i religijna. Ciekawi ich świat w jego rozmaitych postaciach – starają się czerpać z niego jak najwięcej. Ten aspekt TikToka w powszechnej opinii osób nieużywających tej aplikacji jest najmniej widoczny.

@saintfluencer

My #extrasprawni #ampfutbolpolska dziś Pola uczyła mnie nowego tricku! 🤓 @ampfutbolpolska @sanah

♬ Ale jazz! – sanah & Vito Bambino
Bartek w humorystyczny sposób przełamuje stereotyp osoby z niepełnosprawnością. Urodził się bez nóg i nie ukrywa tego, że nosi protezy – zaskarbił on sobie tym serca ogromnej publiczności.
Monika jest niewidoma. Pokazuje życie osoby pozbawionej zmysłu wzroku. Użytkownicy TikToka z zaciekawieniem przyglądają się jej oraz temu, jak radzi sobie w codziennych i niełatwych sytuacjach

Rodzaje filmów

Twórcy TikToka wyszczególniają cztery główne kategorie filmów pojawiających się w ich platformie. Przyjrzyjmy się im!

  1. Filmy informacyjne to filmy, w których twórcy dzielą się wartościowymi dla swoich odbiorców treściami. Mogą to być porady, treści dotyczące różnych zainteresowań, zaplecza pracy ciekawych zawodów itp. Użytkownicy TikToka lubią poznawać świat i uczyć się nowych rzeczy. Warto tutaj także zauważyć, że często czerpią oni wiedzę głównie z tego źródła – jest ono dla nich nierzadko pierwszym i jedynym źródłem informacji.
  2. Vlogi, czyli filmy prezentujące codzienne życie. Ta kategoria przeznaczona jest przede wszystkim dla osób, które wyróżniają się spośród innych swoim sposobem bycia lub wyglądem, są indywidualistami, prowadzą ciekawe, pełne wrażeń życie.
  3. Krok po kroku – dużą popularnością cieszą się filmy, które pokazują proces, od początku, do końca, krok po kroku prezentujące etapy powstawania jakiejś rzeczy. Cechą charakterystyczną takich filmów jest duża dynamika ujęć, zbliżenia i zakończenie oparte na wywołaniu „efektu wow!”.
  4. Trendy – to zdecydowanie największy wyróżnik TikToka. Przeglądając pojawiające się w aplikacji materiały, zauważyć możemy, że niektóre wideo posiadają podobną muzykę, teksty, prezentują podobną treść, używają podobnych efektów / filtrów. To, co publikowane jest zgodnie z tzw. trendem, nie jest jednak wierną kopią – tutaj liczy się przede wszystkim kreatywność. Na przykład, utwór, który jest popularnym trendem, może być dźwiękową ilustracją wielu rozmaitych sytuacji prezentowanych w materiale wideo. Ważne jest jedynie, by film i uzupełniająca go muzyka wiernie tworzyły spójną i zrozumiałą całość.
Humorystyczny trend łączący utwór „Ride It” Jay Seana z filmami rosyjskiego pisarza Yevgenya Ponasenkova
Robert Makłowicz na TikToku sam w sobie jest trendem. Młodzież go wręcz ubóstwia. Szczególnie za jego zabawne filmy, w tym za ten z psem jedzącym koper.

Angażująca treść

Filmu publikowane na TikToku muszą być ciekawe. To znaczy, że powinniśmy walczyć o każdą sekundę, a nawet część sekundy uwagi naszego odbiorcy! „Portal twórcy”, czyli oficjalna strona TikToka z poradami dla użytkowników, podpowiada nam, jak to zrobić.

  1. Pierwszą i podstawową zasadą jest walka o użytkownika od pierwszych chwil, w których zetknie się z naszym filmem. To jest ten moment, który powinniśmy wykorzystać jak najlepiej. Musi być ciekawy i zachęcający do tego, by oglądający skupił się na naszym materiale jak najdłużej. W innym wypadku, nie czekając do zakończenia, przejdzie do kolejnego filmu. TikTok sugeruje nam, aby filmy, które zamierzają przedstawić treść nieco bardziej rozwlekle, już od samego początku informowały użytkowników, czego dotyczy i do czego zmierza. Wystarczy zwykły napis nakreślający kontekst całego naszego materiału.
  2. Kolejną sprawą to pierwsze wrażenie. Spróbujemy już od samego początku zadziałać na wyobraźnię, szokować, wprawiać w zdumienie. Pierwsze ujęcie powinno być uderzeniem, które maksymalnie zaciekawi. Zasób narzędzi, jaki mają twórcy, wydaje się nieograniczony, jednak z tego, co można zauważyć, najlepszą przynętą są materiały wykorzystujące synchronizację ruchów z muzyką, urodę osób występujących w filmach, destrukcję lub dekonstrukcję przedmiotów.
  3. Storytelling, czyli po prostu ciekawe opowiadanie. TikTok informuje nas, że jego wiele różnych rodzajów materiałów może być atrakcyjna dla użytkowników. Ale to, co łączy wszystkie popularne treści, jest jedno: opowiadają pewną historię. Dlatego tak istotna jest sama struktura filmu – powinien on posiadać początek, rozwinięcie i zakończenie. Jak w klasycznej opowieści. Odpowiednia struktura, jak pisze sam TikTok, zachęca do tego, by użytkownik obejrzał film do końca. W tej kategorii najlepiej sprawdzają się filmy typu „zrób to sam” lub pokazujące etapy powstawania makijażu.
Typowy film ukazujący poszczególne etapy pracy nad jakaś rzeczą, w tym wypadku nad aranżacją domowego biura

Budowanie społeczności

TikTok, jak każde inne medium społecznościowe, służy do budowania społeczności i nawiązywania relacji. Pozostawanie w ścisłym kontakcie z obserwującymi i komentującymi – co oczywiste – jest bardzo istotne. Ważne też jednak jest to, abyśmy pamiętali o trzech głównych zasadach rządzących budowaniem tiktokowej społeczności.

  1. Najistotniejszym elementem jest dobór odpowiedniej niszy tematycznej. TikTok to platforma wspierająca twórców posiadających unikalne umiejętności. Jeśli czymś się pasjonujemy lub wykonujemy nasz zawód lepiej od innych – to zdecydowanie powinniśmy o tym opowiadać w naszych filmach. Odgrywa to niebagatelną rolę, ponieważ kanał twórcy musi być spójny tematycznie, więc wszystkie filmy, które będą się na nim pojawiać, powinny dotyczyć tej samej tematyki – choć oczywiście ukazywanej w różny sposób. Ważne jest także, abyśmy pamiętali, że oglądający uwielbiają osoby z pasją, żywo i ciekawie opowiadające o tym, czym się zajmują w życiu, ukazujące kulisy swojej pracy lub nieznane fakty. I tutaj, tak jak wszędzie, liczy się systematyczność i konsekwencja w publikowaniu treści.
  2. TikTok wyróżnia kilka głównych kategorii tematycznych. Większość twórców i publikowanych materiałów będzie pasować do jednej lub kilku z nich. Oto one:
    1. Jedzenie
    1. Edukacja
    1. Sport i fitness
    1. Moda
    1. Kultura

Tworząc treści na TikToka, starajmy się zawsze w jak najlepszy sposób dopasować do którejś z tych kategorii.

  • Ostatnią zasadą tworzenia sieci społecznościowej jest budowanie relacji z innymi tiktokerami. TikTok daje nam narzędzia umożliwiające odpowiadanie w formie wideo innym użytkownikom, wchodzenie z nimi w interakcje oraz komentowanie zachowań lub treści prezentowanych przez innych. Warto korzystać z tych możliwości, szczególnie wtedy, gdy dopiero zaczynamy naszą przygodę z tą aplikacją – pamiętajmy, że na TikToku są osoby publikujące tam od dłuższego czasu, które zgromadziły już wokół siebie znaczną grupę zainteresowanych daną tematyką. Warto też przyglądać się im, ich filmom, używanym przez nich hashtagom. Nie tylko po to, by wzorować się i powielać atrakcyjne treści, lecz także po to, by kreatywnie się odróżnić.
Khaby Lame jest mistrzem w zdobywaniu polubieni i oglądalności. Jego humorystyczne filmy polegają przede wszystkim na ukazywaniu bezmyślności innych użytkowników TikToka