Słowa kluczowe to hasła, które użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę. Volume słów kluczowych to średnia miesięczna ilość wyszukań danego hasła w wyszukiwarce. CPC – cost per click to cena jaką zapłacisz za kliknięcie po ustawieniu kampanii na dane słowo kluczowe.

Gdzie zamieszczać słowa kluczowe?

W tytule, metaopisie, nagłówkach, adresie url i w treści. Nie należy sztucznie i nienaturalnie zwiększać ilości słów kluczowych na stronie. Wiele stron do dziś zawiera w stopce strony coś takiego: „Stronę wyszukano po hasłach: (słowa kluczowe, wymienione po przecinku)”. Jest to próba manipulacji i należy takie coś usunąć. Nie warto też zamieszczać słów kluczowych, które nie mają odniesienia do treści zawartej na dane stronie. Tego typu zabiegi były skuteczne ponad 10 lat temu. Obecnie przynoszą więcej szkody niż pożytku.

Long tail keywords – słowa o długim ogonie, składające się z 4 lub więcej słów. Dane statystyczne na temat zachowania użytkowników wyszukiwarek wskazują, że aż 50% wszystkich wyszukań składa się z fraz dłuższych niż 3 słowa. Przykładem takiego hasła może być na przykład sformułowanie: Jak upiec sernik wiedeński? Odpowiadanie na specjalistyczne pytania użytkowników stanowi jedną z podstawowych strategii SEO w 2021 roku.

Keywords – Narzędzia SEO

Istnieje wiele narzędzi służących do określania słów kluczowch i ich volume. Oto kilka z nich:

  1. Ubersuggest i wtyczka do Chroma ubbersuggest – w mojej opinii najwygodniejsze narzędzie, dzięki któremu od razu po wpisaniu danego zapytania poznamy jego Volume, CPC oraz różne zbliżone kolokacje. Wtyczka jest darmowa, Ubersuggest można testować za darmo, a do korzystania na stałe warto wykupić pakiet w formie miesięcznej subskrypcji.
  2. Google Search Console – darmowe narzędzie od Googla, niezbędne podczas pracy nad pozycjonowaniem strony. Dzięki implementacji na naszej stronie, poznamy na jakie dokładnie hasła wpisywane przez użytkowników wyświetlają się poszczególne podstrony naszej witryny. Co najmniej raz na kwartał warto zrobić przegląd i zaktualizować wpisy – dodając wpisywane przez użytkowników słowa klczowe i poszerzając wpisy o brakujące treści
  3. Planer słów kluczowych Google – najczęściej wykorzystywane w płatnych kampaniach w sieci wyszukiwania Google Ads
  4. Google trends – przydatne jeżeli nasza witryna zgarnia bardzo duży ruch, przykładowo serwis informacyjny czy plotkarski. Dzięki obserwacji i szybkiej reakcji na trendy można utrzymać serwis na bardzo konkurencyjnym rynku.

Keyword Gaps specjalistyczne narzędzia SEO jak Alexa czy Ubersuggest umożliwiają porównanie kilku stron tematycznych i znajdowanie brakujących zagadnień i słów kluczowych. Pomocne jeżeli nasza strona ma już określony ruch w sieci i chcemy go zwiększyć jeszcze bardziej.

Keywords – badanie rynku i siły marki

Dzięki ogólnodostępnym narzędziom takim jak np. Ubersuggest czy Alexa możemy w kilka minut zrobić bezpłatny przegląd rynku, pod kątem jego wielkości, konkurencyjności oraz zainteresowań poszczególnych grup docelowych. Przykładowo sprawdzając w rankingu Alexa i w narzędziu Ubersuggest stronę otouczelnie.pl dowiemy się, że odwiedza ją średnio 530 tysięcy użytkowników miesięcznie.
Możemy też zbadać popularność danej marki tak przykładowo dowiemy się, że hasło Nike jest wpisywane w Polsce średnio 673 tysiące razy a w Niemczech 1 milion 220 tysięcy razy miesięcznie. W Polsce konkurencją dla Nike są allegro.pl i ceneo.pl a w Niemczech ebay-kleinanzeigen.de i zalando.de

Keywords – FAQ

  1. Social Media – odpowiednikiem Keywords w Social Media są hashatagi #
  2. SEO difficulty -konkurencyjność danego hasła na rynku SEO – im wyższy wyniki tym bardziej konkurencyjne hasło
  3. Czy warto zakupić domenę związaną ze słowem kluczowym np. naprawa-okien.pl – tak, jeżeli i zamierzamy kupić nową domenę, nie warto natomiast zamieniać wieloletniej domeny na nową, zawierającą słowo kluczowe
  4. Słowa kluczowe Youtube – do wyszukiwania słów kluczowych i ich parametrów na YT można także korzystać z wtyczki Ubersuggest, wystarczy ją zainstalować i wpisać dane hasło w wyszukiwarkę na Youtube

Więcej o tworzeniu mapy treści zobacz na moim filmie.