Reklama to komunikat danej organizacji do wybranej grupy społecznej, w którym zawarty jest przekaz informacyjny oraz perswazyjny. Komunikacja ta odbywa się poprzez określone środki przekazu, a sama reklama znajduje się w określonej przestrzeni. Reklama ma kształtować zachowania. Zadaniem reklamy jest wpływ na świadomość i zachowanie odbiorcy.
Skuteczność reklamy wynika z mechanizmów ludzkiego mózgu. Oto przykład jednego z nich:
Efekt czystej Ekspozycji. Ponad 20 lat temu pewien Polak Robert Zajonc wyświetlił badanym chińskie znaki. Badani nie znali chińskiego. Im więcej razy zobaczyli dany znak tym bardziej go lubili (Zajonc, 1968, Monahan, Murphy, Zajonca 2000). Efekt ten jest istotny nawet przy podprogowej ekspozycji (ekspozycji tak krótkiej, że odbiorca nie jest jej świadomy – milisekundy). Z tym efektem bezpośrednio łączy się efekt płynności przetwarzania. Im prostszy w odbiorze jest dany bodziec, tym bardziej pozytywnych emocji doświadczamy w czasie percepcji (Phaf i Roteveel, 2005; Tichener, 1910).
„W wyniku wielokrotnej ekspozycji, nazwy, melodie, twarze czy obrazy są kodowane w naszym umyśle, i przy kolejnym pojawieniu się generują lekkie uczucie komfortu.”
Winkielman, Huber, Olszanowski
W reklamie działa zatem sam fakt, że jest i że konsument spotyka się z nią wielokrotnie.
Cele reklamy
Twoim pierwszym celem jest uświadomienie potencjalnym klientom, że jesteś, że istnieje Twój produkt, usługa, rozwiązanie. Twoim drugim celem, jest wzbudzenie sympatii w odbiorcach reklamy. Najważniejszym celem reklamy jest sprzedaż. Reklama może być też skierowana do osób, które już są lub były naszymi klientami i wtedy przybiera trochę inny kształt.
Przekaz reklamowy
Podstawowy komunikat reklamowy odpowiada na pytania: Kim jesteś? i Co robisz?
Pierwszym zadaniem jest utorowanie w mózgach odbiorców ścieżki łączącej nazwę Twojej firmy z produktem lub usługą. Powinno się to zawszeć w kilku słowach albo w jednym zdaniu. Przykłady:
- Taxi Uber
- Pani Uber jeździ Boltem
- Ikea meble do domu
- Agata Meble
Kiedy mamy już komunikat trzeba wybrać odpowiedni sposób komunikacji i format. Człowiek posiada zmysły za pomocą, których odbiera rzeczywistość. W naszym przekazie musimy na te zmysły oddziaływać. Użytkownik Internetu odbiera przede wszystkim bodźce wizualne. W Internecie tworzy się reklamy tekstowe, graficzne i video oraz audiowizualne. Format reklamy dyktuje nam miejsce.
Reklama w Internecie



Reklama w Google
Numerem jeden w Internecie jest Google. Najpierw zainstaluj i zintegruj Google Search Console, Google analitics i Google Ads. Google automatycznie zgromadzi dane na temat, wszystkich osób, które odwiedziły naszą witrynę, dane te mogą zostać potem wykorzystane do remarketingu i dynamicznego pozyskiwania nowych klientów. Funkcja podobna do Pixel Facebooka i prawdopodobnie będzie dalej rozwijana. Algorytmy wykorzystujące sztuczną inteligencję zostały stworzone dla Ciebie! Korzystają z nich. Darmowa, bardzo skuteczna reklama to pozycjonowanie strony poprzez prowadzenie bloga. Są to jednak działania czasochłonne. Natychmiastowe efekty można osiągnąć przez płatną reklamę oto możliwości jakie oferuje Google Adwords w wyszukiwarce Google:
Płatne wyniki wyszukiwania – wyświetlają się na górze i na dole wyników wyszukiwarki po wpisaniu danego hasła. O pozycji reklamy decyduje SEM czyli jakość strony i jej adekwatność względem wyszukiwanej frazy. Polepszenie SEM poprzez zamieszczenie tam słów kluczowych, na które ustawiliśmy kampanie oraz poprawa technicznych aspektów strony, pozwoli na zoptymalizowanie kosztów kampanii. Dodatkowo warto wiedzieć, że Goole podpowiada aby jako słowo kluczowe ustawić nazwę naszej firmy. Niekoniecznie będzie to dobry pomysł, jeżeli klienci już szukają naszej firmy to lepiej żeby trafiali do nas z darmowych wyników wyszukiwania (organicznych). Druga sprawa, możemy pozycjonować reklamę na hasła naszej konkurencji i tak przykładowo Agata Meble, może pozycjonować się na hasło Ikea.
Reklama produktowa – Możesz dodać Twoje produkty do Google Merchant Center i wyświetlać je jako produkt zupełnie za darmo! Możesz też ustawić reklamę i wyświetlać Twoje produkty w wyswzukiwarce, na Youtube, Gmail oraz na stronach partnerów Google. Kluczem do optymalizacji kosztów będą te czynniki: asortyment odpowiadający na potrzeby, wysokiej jakości zdjęcia, prawidłowe ustawienie remarketingu. Remarketing to podstawa, bez tego lepiej w ogóle nie zaczyna reklam. Listy remarketingowe są gromadzone automatycznie, ale możesz też tworzyć nowe listy, segmentujące użytkowników .
Reklama displayowa – w sieci partnerów Googla – reklama na innych stronach. Optymalizacja wymaga ręcznego wprowadzania i weryfikacji adresów stron na których chcemy się reklamować. Przykładowo, jeżeli sprzedajesz ebook o inwestowaniu w nieruchomości, to niekoniecznie jest sens ją wyświetlać na wikipedii, ale na otodom, może mieć wzięcie. Algorytm Googla działa dobrze, ale nie zaszkodzi mu pomóc. Warto zwrócić uwagę na formaty przesłanych zdjęć. Zobacz listę formatów: Elastyczne reklamy to
Remarketing – Super sprawa, podstawowa! Należy go ustawić w kodzie strony. Istnieje kilka możliwości: ręcznie, poprzez Google Analitics lub przez Google Tag Menager. Google automatycznie zgromadzi dane na temat, wszystkich osób, które odwiedziły naszą witrynę, dane te mogą zostać potem wykorzystane do dynamicznego pozyskiwania nowych klientów. Funkcja podobna do Pixel Facebooka i prawdopodobnie będzie dalej rozwijana.
Google Maps – Wizytówka w mapach Google jest szczególnie ważna dla lokalnych biznesów, takich jak np. restauracje czy salony kosmetyczne. Żeby taka wizytówka zarabiała dla nas pieniądze trzeba tam wrzucić trochę zdjęć i tak np. restauracja może sfotografować swoje pyszne śniadanka a cukiernia czekolalodowe muffinki. Wizytówka ma jeszcze jedną wspaniałą funkcję – możliwość zamieszczania opinii. Opinie w mapach Google mają szczególny autorytet ze względu na rozpoznawalność Googla i fakt, ze właściciel nie może takich opinii usunąć. Zamiast czekać na cud, można takie opinie aktywnie pozyskiwać np. prosząc klienta o opinię albo ferując rabat na kolejne usługi zamian za wystawienie opinii. Jeżeli natomiast chcesz odpłatnie reklamowaćc biznes lokalny to musisz w Google ads ustawić targetowanie reklamę po lokalizacji.



Reklama na Youtube
Reklama na Youtube jest względnie mało popularna wśród małych przedsiębiorców. Wynika to z przekonania, ze tworzenie filmów jest trudne i kosztowne. Kiedyś to była prawda, ale świat się zmieniła. Zrobienie filmu może trwać kilka minut jeżeli wybierzemy odpowiednie narzędzie, oto kilka propozycji ode mnie: Canva, Promo, WaveVideo. Każdy amator sobie z tymi narzędziami poradzi. Prowadzenie kanału jest natomiast faktycznie czasochłonne i trudne. Jeżeli jednak Twoja firma wykonuje jakieś materialne usługi np. coś szyje, produkuje, albo w inny zauważalny, w krótkim czasie sposób zmienia rzeczywistość (np. fryzjerzy zmieniają kolor włosów), to możesz łatwo wdrożyć prowadzenie kanału w Twoją codzienną pracę. Zobacz jak robi to np. HollywoodHair.
REMARKETING w reklamach na Youtube jest tak samo ważny jak we wszystkich innych miejscach!
Prowadzenie kanału – kanał to Twoja prywatna telewizja. Możesz traktować go jako miejsce do prezentowania Twoich produktów i usług. Sukces na platformmie video może być bardziej lub mniej spektakularny. Jego wielkość zależy przede wszystkim od Twojej charyzmy, swobody wypowiedzi, pomysłowości i kreatywności, a przede wszystkim czasu i zaangażowania! Jedni są bardziej uzdolnieni w zakresie przemawiania a inni mniej. Niewątpliwie wyjście przed kamerę, przygotowanie ciekawego scenariusza oraz sama organizacja nagrań nie należą do najprostszych działań spośród wszystkich dostępnych w marketingu. Jednak to właśnie oglądając i słuchając Ciebie odbiorca poczucie prawdziwą sympatię oraz pragnienie poznania Cię i współpracy z Tobą. Jeżeli nie czujesz się pewnie podczas wygłaszania monologów i przemówień swoje kompetencje możesz podszkolić na różnych kursach. Kilka rad ode mnie. Spróbuj na kanale dzielić się wiedzą tworząc względnie krótkie odcinki. Dużą oglądalnością cieszą się wywiady. Bądź autentyczny, mów nie tylko o danym zagadnieniu, opowiedz Twoją historię. Historie i przykłady są prostsze w odbiorze niż suche informacje, korzystaj z analogii i historyjek.
Połącz Twój kanał z Google ads!
Promocja kanału – integralna część kanału. Warto na początku ustawić płatną reklamę dla wszystkich Twoich filmów, może to być mały budżet np. 200 zł na film, start. Statystyki Twoich filmów możesz zobaczyć w YouTube studio. Tam właśnie dowiesz się, które z Twoich nagrań cieszy się największym powodzeniem i wykorzystać je potem do stałego promowania Twojego kanału. Filmy warto osadzać w powiązanych tematycznie artykułach na blogu. Dobrze jest reklamować kanał poprzez reklamę DISCOVERY. Zoptymalizujesz ją tworząc atrakcyjny nagłówek i wstawiając ciekawe zdjęcie – miniaturę. Możesz skierować specjalną reklamę remarketingową, skierowaną wyłącznie do Twoich widzów.
Reklama video bez prowadzenia kanału – tutaj są reklamy możliwe i niemożliwe do pominięcia oraz nakładki reklamowe, czyli mały pasek na dole filmu. Te reklamy to klasyczne reklamy video, które znamy z telewizji. Mogą opowiadać historię Twojej firmy produktu czy aplikacji.



Reklama na Facebooku i Instagramie
Reklama za darmo (organiczna):
- Prowadzenie konta firmowego – Obecnie standardowa aktywność firm na Facebooku i Instagramie traci. Skuteczniejsze jest prowadzenie grup oraz budowanie marki osobistej. Facebook, jak sama nazwa wskazuje, to miejsce wielu twarzy. Użytkownicy będą bardziej zainteresowani oglądaniem Ciebie, obserwowaniem Twoich historii i podglądaniem nowinek o Tobie, niż patrzeniem na Twoje logo i Twoją firmę. Musisz jednak mieć konto firmowe, żeby tworzyć płatne reklamy.
- Prowadzenie grup – grupa może reklamować Twoją firmę 24 na dobę, zupełnie za darmo. Kluczem do sukcesu jest dobra nazwa grupy, jej prawidłowe nadzorowanie oraz spełnianie potrzeb jej użytkowników. Przeczytaj więcej o grupach tutaj.
- Ogłaszanie się na Marketplace i grupach tematycznych (organic) – możesz sprzedawać Twoje produkty na ogólnym marketplace albo na grupach tematycznych. Szczególnie popularna sprawa przy wystawianiu mieszkań na wynajem. Dzielenie się tym ci zrobiłeś np. na grupie rusuję może skutkować falą ofert pracy od innych użytkowników. Są też grupy zrzeszające przedsiębiorców, lekarzy czy fryzjerów.
- Działania organiczne na Instagramie – kluczem są ciekawe grafiki, zdjęcia i historie oraz prawidłowe wykorzystanie hashtagów. Skuteczne może być organizowanie konkursów na komentarz albo treść z danym hashtagiem. Na instagramie można też prowadzić sklep i oznaczać swoje produkty na zdjęciach.
Reklamy płatne
Zanim przystąpisz do ustawiania płatnej reklamy zaimplementuj na Twojej stronie Pixel Facebooka. Zamiast samodzielnie zgadywać co Twoi odbiorcy lubią pozwól sztucznej inteligencji kierować kampanię do osób, potencjalnie najbardziej zainteresowanych Twoim produktem lub usługą. Oto dostępne w tych sieciach typy reklam:
- Promocja posta, wbrew pozorom nie jest to zły pomysł, pod warunkiem, że faktycznie Twój post jest atrakcyjny, ciekawy i wnosi coś do życia odbiorcy. Jest to dobra forma płatnego content marketingu, albo po prostu promowania swoich treści. Nie nadaje się natomiast do reklamowania konkretnych produktów lub usług.
- Reklama
- Reklama, nagroda w grach. W takie gry najczęściej grają mężczyźni i dzieci (przykro mi Panowie), po obejrzeniu video użytkownik dostaje pieniądze lub inne nagrody w danej grze
Reklamy w aplikacjach dzięki Facebook Audience. Można tak reklamować różne, ale najbardziej popularna jest reklama innych gier. - Prowadzenie sklepu na Instagramie i Facebooku
- Reklama na Facebook, Messenger, Whatsapp i w aplikacjach z sieci partnerów



Inne miejsca dla Twojej firmy w sieci
Serwisy ogłoszeniowe/Marketplace – pierwszy krok, reklama darmowa lub bardzo tania. Prawie każda branża ma swój własny marketplace, lokalny, na terenie polski lub międzynarodowy, najczęściej anglojęzyczny. Powodzeniem w naszym kraju cieszą się przykładowo znany-lekarz, olx czy fixly czy allegro. Takich serwisów jest bardzo wiele, jeżeli chcesz przejrzeć ich szerszą listę możesz zajrzeć tutaj:
Portale tematyczne i influencerzy
Podczas promowanie swojej marki można wykorzystać osoby i miejsca, które już mają rzeczę regularnych odbiorców. Można takie osoby znaleźć samodzielnie lub skorzystać ze specjalnych pośredników takich jak Whitepress, gdzie można znaleźć sobie portal, który opublikuje nasz artykuł, razem z linkem prowadzącym do naszej strony. Innym przykładem jest WebePartners, gdzie współpraca z osobami mającymi swoich odbiorców, jest skoncentrowana bezpośrednio na sprzedaży.


