Automatyzacja marketingu to usprawnianie procesów marketingowo-sprzedażowych za pomocą oprogramowania. Nie należy się tą nazwą za bardzo ekscytować. Tak naprawdę KAŻDY duży serwis reklamowy jak Google czy Facebook oferuje narzędzia do automatyzacji marketingu i personalizacji reklam, bo jest to w jego interesie. Warto jednak umieć z nich korzystać. Opiszę kilka kluczowych segmentów marketing automation wraz z najbardziej użytecznym oprogramowaniem.
Ale czym tak dokładniej jest marketing automation? To wynik rozwoju Big Data i sztucznych sieci neuronowych czyli możliwości gromadzenia bardzo dużej ilości danych i szybkiego oraz dynamicznego ich przetwarzania. W ten sposób algorytmy automatycznie rozpoznają cechy potencjalnego kupca na podstawie dotychczasowych transakcji. W podobny sposób działa ludzki (i nie tylko) mózg.
Marketing automation – narzędzia
- Automatyczne wysyłanie maili. Z potwierdzeniem zakupu, rabatami, informacjami reklamowy, maile powitalne, z podziękowaniami, z prośbami o opinię, newsletter itp.
- Narzędzia: Get Response
- Kampania inteligentna w Google Ads –
- Zautomatyzowane reklamy na Facebooku, sam Facebook oferuje kilka sposobów automatyzacji reklam. Możemy z wyprzedzeniem zaplanować reklamy i posty, możemy pozwolić, aby Facebook sam wybrał najbardziej atrakcyjną reklamę.
- Narzędzia: Fastony.es – reklamy mogą robić się same. Nie musisz uczyć się zaawansowanych funkcji na Facebooku ani spędzać godzin na wybieraniu grupy odbiorców.
- Pixel Facebooka to narzędzie, które na podstawie statystyk skieruje Twoją reklamę do osób, które są najbardziej skłonne kupić dany produkt lub skorzystać z usługi. Facebook oferuje też ChatBota, który może automatycznie odpowiadać na wiadomości od użytkowników.
- Narzędzia: MobileMonkey – pozwala w łatwy sposób ustawić bardzo zaawansowanego chatbota oraz wysyłać automatyczne wiadomości do osób, które zareagowały na Twoją reklamę.
- Skuteczne kampanie Ad Words – po ostatnich zmianach w adwords oprogramowanie samo przetestuje i wybierze, który nagłówek, opis i zdjęcie osiągają największą liczbę kliknięć.
- A może dużo więcej i wszystko na raz? Wiedza na temat Twoich klientów może znacząco wpłynąć na wyniki Twojej sprzedaży w sieci. Po co reklamować pralkę komuś, kto już ją od Ciebie kupił? Lepiej zaproponować mu proszek do prania. Po co reklamować mężczyznom suknie ślubne, skoro szukają garniturów? Co jeżeli sprzedajesz szklanki, a użytkownik po wyszukaniu na Twojej stronie kubka nie znajduje żadnych produktów, bo wyszukiwarka nie rozumie synonimów?
- Narzędzia: SalesMenago i Ipresso to prawdziwe kombajny, będą świetnym rozwiązaniem dla dużych firm, korporacji i Ecommerce.
- Narzędzia: SalesMenago i Ipresso to prawdziwe kombajny, będą świetnym rozwiązaniem dla dużych firm, korporacji i Ecommerce.
„Ideą Marketing Automation jest dostarczanie właściwej wiadomości do właściwej osoby we właściwym czasie”.
Sales Menago
W praktyce od tego trafnego spostrzeżenia właściwie należy zacząć. Może zdarzyło Ci się kiedyś pomyśleć: „nigdy tego nie kupię”, widząc po raz kolejny tę samą reklamę lub tę samą twarz znanej osoby, reklamującej kolejny produkt. W telewizji zdarzało się to częściej. W kółko to samo: batoniki, proszki do prania, konta w banku, karmy na lśniącą sierść dla kotów i psów. A teraz jakoś tak wszystko zgrabniej i lżej. To właśnie dzięki marketing automation widzisz w Internecie to, czym się interesujesz. Zanim rozpoczniesz wybór narzędzia do marketing automation i nauczysz się je obsługiwać, warto zrozumieć idę całego procesu.
Dobry marketing automation wymaga przygotowania wielu różnych materiałów do komunikacji. Obecnie olbrzymie znaczenie ma promowanie contentu, jeszcze przed promocją produktów i usług. Jeżeli korzystasz z narzędzi do automatyzacji, a wyświetlasz tym samym użytkownikom w kółko ten sam spot reklamowy na Youtube albo tę samą reklamę na Facebooku, mogą Ciebie i Twój produkt znienawidzić. Przygotuj więcej materiałów reklamowych. Nie zadręczaj użytkowników tym samym. Więcej o przykładowym wykorzystaniu marketing automation przeczytaj w artykule o lejkach marketingowych
Personalizacja w Marketing Automation – przykład
Marketing automation to bardzo szerokie pojęcie, prawie każdy przedsiębiorca i marketer w mniejszym lub większym stopniu korzysta z tego rozwiązania. Zobaczmy, jak na platformie YouTube można wykorzystać reklamę na przykładzie marki Mercedes.
Możemy ustawić sekwencyjność reklam. To bardzo użyteczne rozwiązanie, bo w różnych nagraniach możemy zaprezentować inne walory naszego produktu. Możemy też opowiedzieć historię. Zobaczmy przykład udanej kampanii Mercedesa, skierowanej do młodego pokolenia.
Kampania „Grow Up” stworzona została w 2017 roku i składała się z pięciu krótkich filmów, które odnosiły się do idei balansowania między młodością a dorosłością. Mercedes przyjął postawę kontestowania tradycyjnych ról społecznych i zestawił zdania typu „znajdź pracę” czy „załóż rodzinę” z obrazami, które przedstawiają młodość, szaleństwo i brak zobowiązań. Do kampanii zaproszono także amerykańskiego rapera – ASAP Rocky’ego. Wybór takiej postaci na osobę promującą markę jest dość niekonwencjonalny. Raper nie jest osobą kojarzącą się w pierwszej kolejności z tak poważną firmą, jaką jest Mercedes Benz. ASAP Rocky jest jednak idolem młodego pokolenia i wybór ten wydaje się ze strony firmy dokładnie przemyślany. Ten ruch odczytany może być jako krok w kierunku zwiększenia atrakcyjności marki w oczach pokolenia Y i Z. Marka Mercedesa jest w kampanii przedstawiona jako wybór dla osób nowoczesnych i młodych, który marzą o rzeczach innych niż wcześniejsze pokolenie zwane „baby boomers”. Takie sentencje jak „ustatkuj się” czy „spędzaj czas z rodziną” brzmią jak wyjęte z ust starszej osoby prawiącej kazania młodszemu pokoleniu. Reklamy jednak przedstawiają odmienne rozwiązania – rób, co chcesz, szalej, podróżuj, wybierz pracę, którą kochasz.
Poniżej przykład kampanii HeyMercedes, tutaj możecie zobaczyć, jak te reklamy wyglądały w innych krajach. Podstawą marketing automation jest przygotowanie odpowiedniej ilości materiałów reklamowych do poszczególnych grup klientów, bez tego nie ma czego automatyzować.