Automatyzacja marketingu to usprawnianie procesów marketingowo-sprzedażowych za pomocą oprogramowania. Nie należy się tą nazwą za bardzo ekscytować. Tak naprawdę KAŻDY duży serwis reklamowy jak Google czy Facebook oferuje narzędzia do automatyzacji marketingu i personalizacji reklam, bo jest to w jego interesie. Warto jednak umieć z nich korzystać. Opiszę kilka kluczowych segmentów marketing automation wraz z najbardziej użytecznym oprogramowaniem.

Ale czym tak dokładniej jest marketing automation? To wynik rozwoju Big Data i sztucznych sieci neuronowych czyli możliwości gromadzenia bardzo dużej ilości danych i szybkiego oraz dynamicznego ich przetwarzania. W ten sposób algorytmy automatycznie rozpoznają cechy potencjalnego kupca na podstawie dotychczasowych transakcji. W podobny sposób działa ludzki (i nie tylko) mózg.

Marketing automation – narzędzia

  1. Automatyczne wysyłanie maili. Z potwierdzeniem zakupu, rabatami, informacjami reklamowy, maile powitalne, z podziękowaniami, z prośbami o opinię, newsletter itp.
    1. Narzędzia: Get Response
  2. Kampania inteligentna w Google Ads –
  3. Zautomatyzowane reklamy na Facebooku, sam Facebook oferuje kilka sposobów automatyzacji reklam. Możemy z wyprzedzeniem zaplanować reklamy i posty, możemy pozwolić, aby Facebook sam wybrał najbardziej atrakcyjną reklamę.
    •  Narzędzia: Fastony.es – reklamy mogą robić się same. Nie musisz uczyć się zaawansowanych funkcji na Facebooku ani spędzać godzin na wybieraniu grupy odbiorców.
  4. Pixel Facebooka to narzędzie, które na podstawie statystyk skieruje Twoją reklamę do osób, które są najbardziej skłonne kupić dany produkt lub skorzystać z usługi. Facebook oferuje też ChatBota, który może automatycznie odpowiadać na wiadomości od użytkowników.
    • Narzędzia: MobileMonkey – pozwala w łatwy sposób ustawić bardzo zaawansowanego chatbota oraz wysyłać automatyczne wiadomości do osób, które zareagowały na Twoją reklamę.
  5. Skuteczne kampanie Ad Words – po ostatnich zmianach w adwords oprogramowanie samo przetestuje i wybierze, który nagłówek, opis i zdjęcie osiągają największą liczbę kliknięć.
  6. A może dużo więcej i wszystko na raz? Wiedza na temat Twoich klientów może znacząco wpłynąć na wyniki  Twojej sprzedaży w  sieci. Po co reklamować pralkę komuś, kto już ją od Ciebie kupił? Lepiej zaproponować mu proszek do prania. Po co reklamować mężczyznom suknie ślubne, skoro szukają garniturów? Co jeżeli sprzedajesz szklanki, a użytkownik po wyszukaniu na Twojej stronie kubka nie znajduje żadnych produktów, bo wyszukiwarka nie rozumie synonimów?
    • Narzędzia: SalesMenagoIpresso to prawdziwe kombajny, będą świetnym rozwiązaniem dla dużych firm, korporacji i Ecommerce.

Ideą Marketing Automation jest dostarczanie właściwej wiadomości do właściwej osoby we właściwym czasie”.

Sales Menago

                                                                  

W praktyce od tego trafnego spostrzeżenia właściwie należy zacząć. Może zdarzyło Ci się kiedyś pomyśleć: „nigdy tego nie kupię”, widząc po raz kolejny tę samą reklamę lub tę samą twarz znanej osoby, reklamującej kolejny produkt. W telewizji zdarzało się to częściej. W kółko to samo: batoniki, proszki do prania, konta w banku, karmy na lśniącą sierść dla kotów i psów. A teraz jakoś tak wszystko zgrabniej i lżej. To właśnie dzięki marketing automation widzisz w Internecie to, czym się interesujesz. Zanim rozpoczniesz wybór narzędzia do marketing automation i nauczysz się je obsługiwać, warto zrozumieć idę całego procesu.

Dobry marketing automation wymaga przygotowania wielu różnych materiałów do komunikacji. Obecnie olbrzymie znaczenie ma promowanie contentu, jeszcze przed promocją produktów i usług. Jeżeli  korzystasz z narzędzi do automatyzacji, a wyświetlasz tym samym użytkownikom w kółko ten sam spot reklamowy na Youtube albo tę samą reklamę na Facebooku, mogą Ciebie i Twój produkt  znienawidzić. Przygotuj więcej materiałów reklamowych. Nie zadręczaj użytkowników tym samym. Więcej o przykładowym wykorzystaniu marketing automation przeczytaj w artykule o lejkach marketingowych

Personalizacja w Marketing Automation przykład

Marketing automation to bardzo szerokie pojęcie, prawie każdy przedsiębiorca i marketer w mniejszym lub większym stopniu korzysta z tego rozwiązania. Zobaczmy, jak na platformie YouTube można wykorzystać reklamę na przykładzie marki Mercedes.
Możemy ustawić sekwencyjność reklam. To bardzo użyteczne rozwiązanie, bo w różnych nagraniach możemy zaprezentować inne walory naszego produktu. Możemy też opowiedzieć historię. Zobaczmy przykład udanej kampanii Mercedesa, skierowanej do młodego pokolenia.
Kampania „Grow Up” stworzona została w 2017 roku i składała się z pięciu krótkich filmów, które odnosiły się do idei balansowania między młodością a dorosłością. Mercedes przyjął postawę kontestowania tradycyjnych ról społecznych i zestawił zdania typu „znajdź pracę” czy „załóż rodzinę” z obrazami, które przedstawiają młodość, szaleństwo i brak zobowiązań. Do kampanii zaproszono także amerykańskiego rapera – ASAP Rocky’ego. Wybór takiej postaci na osobę promującą markę jest dość niekonwencjonalny. Raper nie jest osobą kojarzącą się w pierwszej kolejności z tak poważną firmą, jaką jest Mercedes Benz.  ASAP Rocky jest jednak idolem młodego pokolenia i wybór ten wydaje się ze strony firmy dokładnie przemyślany. Ten ruch odczytany może być jako krok w kierunku zwiększenia atrakcyjności marki w oczach pokolenia Y i Z. Marka Mercedesa jest w kampanii przedstawiona jako wybór dla osób nowoczesnych i młodych, który marzą o rzeczach innych niż wcześniejsze pokolenie zwane „baby boomers”. Takie sentencje jak „ustatkuj się” czy „spędzaj czas z rodziną” brzmią jak wyjęte z ust starszej osoby prawiącej kazania młodszemu pokoleniu. Reklamy jednak przedstawiają odmienne rozwiązania – rób, co chcesz, szalej, podróżuj, wybierz pracę, którą kochasz.

Poniżej przykład kampanii HeyMercedes, tutaj możecie zobaczyć, jak te reklamy wyglądały w innych krajach. Podstawą marketing automation jest przygotowanie odpowiedniej ilości materiałów reklamowych do poszczególnych grup klientów, bez tego nie ma czego automatyzować.