Marketing to takie zaspokajanie potrzeb konsumentów, które prowadzi do zwiększenia sprzedaży.
Marketing to zaspokajanie potrzeb poprzez produkt lub usługę, to promocja, reklama, obsługa klienta, komunikacja firmy, czyli wszystkie punkty styku między firmą a jej klientami.
Przykład Marketingu firmy Nike.
Zaangażowanie Nike w interakcje ze swoimi klientami jest godne podziwu. Jeżeli płacisz za treningi online, możesz przestać i trenować za darmo z aplikacją NTC Nike. Nike posiada także aplikację dedykowaną biegaczom oraz aplikację, która pozwala na wizualizację wybranych butów na swoich nogach za pomocą technologii AR. Najciekawsze oprogramowanie Nike to SNKRS Stash czyli „Nike’owy” Pokemon GO, w którym zamiast pokemonów szukamy butów. Niestety aplikacja nie jest dostępna w Europie. Aplikacja to nowy sposób sprzedaży premierowych modeli butów. Żeby mieć możliwość kupienia nowych, limitowanych edycji sneakersów, trzeba je najpierw zdobyć w miejskim wyścigu. Uczestnicy gry dostają listę wskazówek i podpowiedzi na temat tego, gdzie zostały „zakopane” nowe buty. Dopiero kiedy znajdą się w odpowiednim miejscu, mogą je zakupić, o ile zostały jeszcze jakieś sztuki, które są bardzo ograniczone. Jest to prawdziwy wyścig, pełen emocji.
4 Filary marketingu internetowego
- Strona internetowa
- Social media: Facebook, Instagram, Linkedin, Youtube i inne
- Google, Google Maps, Google Ads
- Marketplace i ogłoszenia
Jeżeli chcesz się uczyć marketingu, to naucz się płatnej i bezpłatnej promocji w powyższych miejscach, samemu albo uczęszczając na szkolenia, które organizuje np. Sprawny Marketing.
Marketing narzędzia
Podstawą skutecznych działań marketingowych nie jest wiedza z psychologii ani teoretyczne podstawy działań tylko znajomość odpowiednich miejsc w sieci oraz umiejętność wykorzystania narzędzi.
Mądre słowa nazywają proste rzeczy
Są pewne słowa jak np. merchandising, które trudno wymówić, a jeszcze trudniej zrozumieć. Na szkoleniach z marketingu możesz zostać storpedowany tego typu słownictwem. Jeżeli zadzwonisz do agencji, dostaniesz ofertę przygotowania „komunikacji marki” i „identyfikacji wizualnej”, „strategię marketingową” – wszystko to przygotują, zanim zrobią Twoje najcenniejsze zamówienie – stronę internetową.
Jak ten twór powstał?
Nie wiem dokładnie. Przypuszczam tylko, że mogło to mieć związek z nazwą pewnych kierunków na studiach wyższych: „marketing i zarządzanie”, „psychologia biznesu” i „biznes”. Tak oto powstała sytuacja, w której młodzi ludzie, nie doświadczywszy dotąd trudów żadnej pracy, przez 5 lat uczą się zarządzania ludźmi (nie mając żadnych pracowników) i finansami (nie mając żadnych dochodów). Jest to tak standardowa historia, że nawet nie bawi nas jej absurd.
Jeżeli chcesz zarabiać i promować się w internecie, musisz zdać się na Twój zdrowy rozsądek i znaleźć trochę odwagi do działania. Marketing ulega dynamicznym przemianom i tylko szybka reakcja na sytuację pozwoli Ci odnieść sukces. Oto kilka rad ode mnie.
Dobre nawyki w Marketingu
1. Zaufaj sobie.
Wszyscy mamy marketing we krwi. Umiejętność promocji siebie i prezentowania swoich atutów jest ważna z ewolucyjnego i prokreacyjnego punktu widzenia. Do dziś pamiętam, jak mój kolega Tadek zrobił sobie świetny marketing, było to w 2012 roku. Niegdyś dawał korepetycje indywidualnym osobom, wpadł jednak na prosty pomysł wydrukowania ładnych ulotek, rozniesienia ich na mieście oraz zorganizowana lekcji grupowych. Rok później zarabiał 30 000 zł miesięcznie.
2. Twoja konkurencja jest Twoim mistrzem.
Jak Tadek wpadł na ulotki? Przeszedł się po centrum miasta, po drodze dostał 3 ulotki od szkół językowych. Koniec historii.
Na szkoleniach i na studiach dowiesz się, że musisz poznać Twoją grupę docelową. Nie martw się, na 90% już ją znasz. Nie jesteś idiotą. Wiesz, że ubrania dziecięce najczęściej kupują matki. Choć zdarza się, że faktycznie nie jest to aż takie proste, jak w tym przypadku, przeczytaj, jak skierować reklamę do grupy docelowej.
Jest kilka zabiegów, żeby ukraść ruch konkurencji w internecie, oto one:
- W Google Ads, jako słowo kluczowe wpisz nazwę konkurencji, będzie to wyglądało tak: screen
- Napisz o swojej konkurencji / osobach z branży . Wybierz się do ich sklepu, na ich szkolenia, kup coś od nich i opisz to na blogu. Jeżeli zestawisz kilka marek i opiszesz je z wystarczającą szczegółowością, zyskasz ogromny ruch pochodzący bezpośrednio od klientów Twojej konkurencji / sprzedających podobne towary. W tym wypadku musisz odpowiednio zaprojektować artykuł, tak, żeby mimo wszystko reklamować Twój własny produkt.
Nie możesz obsmarować konkurencji, nawet jeżeli są to oszuści – zabrania tego ustawa o ochronie konkurencji. Zobacz, w jaki sposób ja kradnę ruch „konkurencji” tu: (link) - Nieustannie śledź guru Twojej branży, jakieś duże korpo. Poświęć kilka godzin, raz na kwartał, żeby przeklikać ich stronę, aplikację, podejrzyj ich działania w sieci. Oni zatrudniają sztab wykwalifikowanych ludzi, a Ty możesz po prostu skopiować ich rozwiązania.
3. Mierz efekty
Niektóre kanały są lepsze, inne gorsze w przypadku każdego biznesu. Ich efektywność zależna jest od struktury grupy docelowej, Twoich cech indywidualnych i umiejętności, rodzaju produktu i działań konkurencji. Wszystko to zmienia się dość intensywnie, co najmniej co roku sprawdzaj nowe trendy. Kiedyś był Pinterest teraz mamy TikToka. Mierz ROI z reklamy i wskaźnik konwersji, dobierz odpowiedni model atrybucji. Podstawowym narzędziem do pomiaru jest Google Analytics. Jeżeli wydajesz co najmniej 10 000 zł na reklamy, warto przeszkolić się samemu.
4. Bądź wrażliwy na znaki czasu
Tadek od kilku lat prowadzi szkolenia przez internet, dlatego podczas pandemii zyskał jeszcze więcej klientów – w przeciwieństwie do konkurencji nie musiał uczyć się nowej metody pracy. Netflix wypożyczał kiedyś prawdziwe płyty DVD, a dzisiaj jest przede wszystkim platformą streamingową.
5.Twoja firma w Twoich rękach
Wiem, jak kuszące są reklamy z hasłami: „Zajmij się rozwojem firmy, a my zajmiemy się sprzedażą”. Korzystanie z agencji albo firmy rozwijającej Twoją sprzedaż to świetny pomysł pod warunkiem, że: rozumiesz, co do Ciebie mówią, wiesz, jakie działania zostaną podjęte i dlaczego, pozostajesz zaangażowany w procesy pozyskiwania klientów, przynajmniej na polu strategicznym. Praca z agencją powinna mieć charakter współpracy, natomiast jeżeli nie chcesz się zaangażować albo agencja owija marketing w zbiór niezrozumiałych pojęć, to nic z tego nie będzie. Stracisz tylko pieniądze i czas.
Marketing mix
Nazwa może zdać się trochę enigmatyczna, ale nie martw się to też umiesz.
Jest taka teoria: 4P = promocja, produkt, cena, dystrybucja (po angielsku wszystkie słowa zaczynają się na „P”, stąd 4P).
W praktyce wygląda to tak:
Nie masz jeszcze firmy jesteś fryzjerem. Nagle dostajesz spadek i otwierasz własny zakład fryzjerski (produkt). Lokujesz go na jakiejś ulicy (dystrybucja), wystawiasz szyld „zakład fryzjerski” (promocja), a na ścianie wieszasz cennik (cena).
Takich teorii jest więcej, niektóre mają więcej „P” np. 5P czy 7P, a inne mają literkę „C”. Wszystkie słusznie podkreślają wpływ poszczególnych segmentów firmy na jej ogólną kondycję. W marketingu kluczem jest zaspokajanie potrzeb rynkowych i szybkie reagowanie na zmiany.
Przykład Mercedesa



Rynek zbytu samochodów spadł w ostatnich latach aż o 5%, mimo to Mercedes odnotował wzrost sprzedaży
Na sukces mercedesa składa się na pewno wiele elementów. Zwróćmy jednak uwagę na to, w jaki sposób spółka sprzedaje swoje samochody (dystrybucja). Spółka finansuje ponad połowę wszystkich sprzedanych samochodów, poprzez usługi leasingowe, które sama finansuje (Mercedes Benz Bank = produkt, cena). Samochody, których umowa o leasing się zakończyła, są następnie wynajmowane. A wśród klientów, którzy wynajmują samochody znajdują się kierowcy korporacji taksówek Free Now, która również należy do Mercedesa.
Produkując jeden samochód Mercedes może zarabiać na 4 sposoby, poprzez:
- Sprzedaż,
- Leasing
- Wynajem
- Usługi transportowe (taxówki Free Now)
Produkt jest jeden, ale potrzeb z nim związanych wiele. Model Mercedesa bezpośrednio odzwierciedla zmiany, przez które przeszedł rynek w ostatnich latach.
ZASPOKAJANIE POTRZEB ZWIĄZANYCH Z TWOIM PRODUKTEM LUB USŁUGĄ TO ŚWIETNY SPOSÓB NA WZROST SPRZEDAŻY
Automatyzacja marketingu
Usprawnianie procesów marketingowo-sprzedażowych za pomocą oprogramowania. Tak naprawdę każdy serwis oferuje narzędzia do automatyzacji marketingu i personalizacji reklam, bo jest to w jego interesie. Ze względu na to, jak bardzo rozwinął się w ostatnich latach marketing internetowy, klienci docierają do nas z różnych miejsc w sieci. Za skuteczność sprzedaży odpowiada bardzo wiele czynników. Ponieważ informacje mnożą się i plączą, mózg ludzki potrzebuje pomocy w przewidywaniu wyników i korygowaniu podjętych decyzji. Narzędzia do automatyzacji marketingu mogą pomóc strategom eksperymentować i testować słuszność założeń, co wpływa korzystnie na wyniki sprzedażowe. W skrócie oprogramowanie umożliwia kierowanie spersonalizowanych, reklam odpowiednim kanałem. Dzięki temu skierujesz reklamę rowerów do rowerzystów, a nie do narciarzy, wyślesz maila w momencie kiedy ktoś najczęściej otwiera pocztę, będziesz sprzedawał czerwone spódniczki w kratę Szkotom a zielone Irlandczykom, nie znając tradycji Królestwa Wielkiej Brytanii. Wyślesz maila o godzinie, w której ma największe szanse na otwarcie, a nawet wyświetlisz użytkownikom inne produkty na Twojej stronie głównej, w zależności od ich zainteresowań. Marketing automation to na pewno przyszłość, przeczytaj więcej.
Marketing szeptany, Buzz Marketing
Bazuje na ludzkiej potrzebie znalezienia autentycznych informacji o firmach i produktach w sieci.
Te działania można podzielić na etyczne i nieetyczne. Zalecam te pierwsze.
Działania etyczne:
- Włączenie procedur stymulujących klientów do dodawania opinii o Tobie, poprzez rabaty i zwykłą prośbę wysłaną mailem z linkami do miejsc, gdzie chciałbyś aby została ona dodana.
- Eksponowanie opinii o Tobie na Twojej stronie internetowej (wtyczki: Google rewievs widget, Edorsal albo WP Business Reviews)
- Wykorzystanie poleceń na Linkedin
- Podpięcie wtyczki Brand 24
- Robienie wielkich premier nowych produktów jak np. Apple, Nike, Harry Potter
- Finansowe nagradzanie za polecenie nowego użytkownika np. Airbnb, Bolt
- Marketing szeptany może zostać wpisany w Core Value danego produktu i stać się wartością samą w sobie. Takie rozwiązanie stosuje na przykład Clubhouse oraz niegdyś Grono. Żeby korzystać z dostępu do „elitarnego” grona trzeba najpierw dostać zaproszenie od jego członka.
Działania nieetyczne
Tworzenie nieprawdziwych wpisów na forach internetowych promujących daną markę lub produkt. Można też wpisywać sobie samemu opinie o firmie na Google Maps i poprosić o opinie oraz rekomendacje na Facebooku i Linkedin. To dość standardowe działania, ale są też znacznie ciekawsze pomysły. Wyobraź sobie, że jakaś agencja marketingowa tworzy forum z opiniami o agencjach. Użytkownik to czyta i jest przekonany, że ludzie podzielili się tam autentycznymi informacjami. Jednak forum należy do jednej z firmy, która go moderuje i decyduje, które posty pozostaną, a które zostaną usunięte oraz w jakiej kolejności się wyświetlą. Problemy fałszywych opinii ma większą skalę. Jak na razie nadal dodawania fałszywych opinii jest bardzo skuteczną metodą autopromocji. Robią to małe i duże firmy. Problem jest na tyle ważny, że postawło nawet oprogramowanie do wykrywania fałyszych opinii – Fake Spot
Marketing wirusowy
Każdy udostępniony post lub wysłany link do danej strony jest przejawem marketingu wirusowego. W pewnym sensie praca nad ruchem organicznym wpisuje się w marketing wirusowy. Sukcesy tych działań mogą być większe lub mniejsze, w zależności od kreatywności i sposobu komunikacji nadawcy przekazu. Tak na prawdę coraz trudniej o dobrą wirusową reklamę, bo w Internecie jest bardzo dużo treści. Kiedy komuś się to udaje, można taką reklamę z pewnością okrzyknąć dziełem sztuki. Ciężko tego typu dzieła zamknąć w jakiś ramach, pokażę kilka przykładów.
- Burger King – prawdziwe jedzenie się psuje
2. Wzruszające historie allegro
3. Niezwykła reklama płynu do higieny intymnej
Przyszłość Marketingu
Źródła ruchu – dominujące źródła ruchu w ostatnich latach to Facebook Google, Youtube, Linkedin, Instagram i specjalistyczne marketplace’y. Czasem wyskoczy coś nowego jak np. Clubhouse czy tik tok. Większość nowych platform jest popularna tylko przez krótki czas. Jest to z jednej strony świetną okazja do sprzedaży, bo często jest tam jeszcze mała konkurecja, a więc koszty reklamy są względnie niewielkie. Z drugiej strony trzeba liczyć się z tym, że ruch w nowych miejscach może zgasnąć tak szybko jak się pojawi (Tak było na przykład z popularną grą pokemon Go). Trafne wnioski wyciągnięte z analityki i historii pozwolą na szybki zwrot z inwestycji i zawinięcie manatek w odpowiednim czasie.
Forma przekazu Zanim nauczyliśmy się pisać, przekazywaliśmy sobie informacje ustnie, w starożytności rysowano obrazki na ścianach jaskin. Potem powstały maszynopisy, nagrania audio, zdjęcia i wideo. Były gazety, teatry, radio, kino, telewizja a teraz Internet. Te zmiany są względnie powolne, więc ulegamy złudzeniu, że dane medium będzie dominowało w przekazie na zawsze. Może nam się, wydawać że komputer i telefon, pozostaną z nami na bardzo długi czas. Historia pokazuje jednak, że jest to mało prawdopodobne. Trafne przewidywania w tych obszarach zdają się być kluczowe w zarządzaniu firmą.
Zaznaczam tylko kilka przełomów u progu których stoimy:
- Virtual Reality i Augumented Reality czyli w wirtualna i rozszerzona rzeczywistość, można ją wykorzystać do pracy, szkoleń, rozrywki i reklamy,
- Komputery kwantowe, praca nad nimi trwa już od pewnego czasu. Umożliwią one obliczenia dla bardzo dużych zbiorów danych w krótkim czasie. Dzięki nim analiza zachowania użytkowników możliwa będzie na niewyobrażalną skalę. Pracują nad nimi między innymi Google i IBM. Komputery kwantowe mogą przynieść drastyczne zmiany w Internecie ze względu na to, że potencjalnie będą mogły złamać wszystkie obecne zabezpieczenia szyfrujące dane.
- Rozwój AI. Rozwijają się nowe modele sztucznej inteligencji np. swarm intelligence. Eksperci przewidują, że w najbliższych dekadach powstanie sztuczna inteligencja przewyższająca możliwości człowieka pod każdym względem.
- 5G to dzięki tej technologii możliwe będzie natychmiastowe przesyłanie wszystkich danych niezbędnych do prawidłowego działania oprogramowania AR i VR
Zachowania konsumentów – konsumenci to grupa po drugiej stronie. Wywiera olbrzymi wpływ na rynek reklamy i marketingu. Stajemy się reklamodoporni. Można to porównać do walki medycyny z bakteriami. Z jednej strony lekooporność bakterii jest dziś znacznie większa niż kiedyś, a z drugiej, coraz więcej chorób staje się uleczalna. Tak samo jest z reklamą. Coraz gorzej działają ulotki, bilboardy i tykające zegarki z informacją za ile minut cena wzrośnie, a mimo to konsumpcjonizm rośnie. Przyszłość marketingu i reklamy dyktuje zawsze młodsze pokolenie, ich sposób spędzania czasu, wartości im bliskie i świat, który zbudują.