Grupę na Facebooku może założyć użytkownik z poziomu swojego konta osobistego lub swojego konta firmowego. W celu promocji swojego biznesu zalecam założenie grupy z poziomu konta firmowego.
Zalety grupy:
- Zbierasz swoją grupę docelową
- Zwiększasz swój ruch organiczny
- Tworzysz miejsce do bezpłatnej promocji Twoich produktów, usług i treści
- Twoje posty, podpisane Twoim nazwiskiem lub nazwą Twojej firmy, wyświetlają się na tablicy członków grupy oraz w ich powiadomieniach.
Ważne! Nie musisz tworzyć własnej grupy na Facebooku, żeby korzystać z jej dobrodziejstw. Możesz dołączyć do już istniejących grup. Możesz kupić grupę albo wykupić u jej administratora promocję Twojej firmy.
Najważniejsze ustawienia grupy
Prywatność i widoczność
- Publiczna: użytkownik, niebędący członkiem grupy, może przeglądać jej zawartość. Idealna do zwiększania świadomości marki i budowania społeczności. Przy bardzo dużej liczbie członków mogą pojawić się problemy z moderowaniem treści spamerskich.
- Prywatna: posty, zawartość grupy i lista członków możliwe do przeglądania dopiero po przystąpieniu do grupy. Idealne rozwiązanie, kiedy chcemy sprzedawać możliwość dołączenia do grupy. Grupy prywatnej nie można zmienić na publiczną. Ta grupa wymaga ręcznego przyjmowania członków do grupy, co może być czasochłonne, jeżeli chcesz się tym zajmować samodzielnie.
- Widoczna – każdy użytkownik Facebooka może ją wyszukać, można też znaleźć się w wynikach wyszukiwarki Google. Użytkownik może poprosić o dołączenie do grupy.
- Ukryta – tylko członkowie grupy mogą ją znaleźć. Użytkownicy mogą dołączyć tylko przez zaproszenie do grupy.
Nazwa grupy
W zależności od celu możesz przyjąć nazwę, która:
- jest związana z Tobą i Twoją marką, np. Przygody przedsiębiorców, wspiera promowanie, budowanie świadomości marki, ale będzie skuteczna tylko, jeżeli zaangażujesz też pozostałe kanały.
- zrzesza potencjalnych obiorców, np. Miłośnicy kawy, Student szuka pracy, Sportowcy po kontuzji, Dzieci rok po roku, Biegaczki. Taka grupa może szybko urosnąć, jednak pod warunkiem, że nie będziesz spamował użytkowników reklamami i pozwolisz im na swobodną dyskusję.
- dotyczy wydarzenia/sytuacji (które wiążą się z Tobą lub Twoją usługą / produktem), np. Przedsiębiorca w koronie (wsparcie prawne dla przedsiębiorców w czasie epidemii). Aktualność takiej grupy przemija dość szybko, jednak nazwę grupy można zmieniać co 28 dni i taka grupa sprawdzi się doskonale, jeżeli organizujesz cykliczne spotkania, kilka razy w roku.
Wypróbuj! Stwórz kilka grup, eksperymentuj, szczególnie na początku. Pamiętaj, że nazwa grupy definiuje potrzeby użytkowników i treści na grupie.
Jak zbudować liczną grupę na Facebooku?
Czynnikami warunkującymi tempo przyrostu osób na facebookowej grupie są:
- Nazwa grupy – trafiająca w potrzeby i zainteresowania użytkowników. Jeżeli zobaczysz, że w jakimś obszarze powstało już wiele grup, spróbuj poszukać niszy poprzez dodanie epitetu albo zawężenie grupy odbiorców.
Przykład. Powstało wiele grup, gdzie można oferować mieszkania na wynajem, najczęściej są one związane z danym miastem, zatem mamy już grupy: Mieszkania na wynajem Warszawa.
Dodaj epitet: np. Tanie / Piękne / Duże Mieszkania na wynajem…
Zawęź grupę odbiorców: np. anglojęzycznych / ukraiński: Flats for rent / квартири подобово Варшава. - Promowanie grupy w innych miejscach w sieci – na Twoim blogu / stronie, kanale na YT, w reklamach, newsletterze.
- Ilość postów dziennie – im więcej, tym częściej Facebook będzie wyświetlał użytkownikom Twoją grupę, w wynikach wyszukiwania i podczas przeglądania innych grup.
- Znajomość użytkowników między sobą. Grupowicze, którzy się znają, tworzą lepszą społeczność niż obcy sobie ludzie. Możesz stwarzać miejsce do integracji poprzez:
- spotkania stacjonarne
- webinary
- prowadzenie live’ów
- organizowanie spotkań online
- Zaangażowanie członków grupy – zaangażowanie budujesz, tworząc ankiety, prosząc użytkowników o opinie, dzieląc się tym, co dla Ciebie ważne. Jeżeli naprawdę chcesz mieć zaangażowaną społeczność, musisz być autentyczny i otwarty na dzielenie się Tym, co wzbudza w Tobie emocje. Możesz:
- udostępniać ciekawe historie i posty
- wyrażać podziw dla osób, które Cię inspirują
- nieść bezpłatną pomoc członkom grupy i wspierać ich w dążeniu do celu
- narzekać na polityków i polską gospodarkę (w modzie od wielu lat)
- snuć teorie spiskowe
Dwa ostatnie podpunkty to oczywiście żarty, jednak faktem jest, że tego typu wpisy są nośne, ale absolutnie nie polecam wykorzystywania ich w marketingu, ich efekt może być różny.
Modele wykorzystywania grup społecznościowych w firmie
- Standardowe: grupa jest miejscem zrzeszającym fanów marki / osoby lub osoby ze wspólnym problemem / zainteresowaniem. W takiej sytuacji grupę można wykorzystać do promowania swoich produktów, usług i treści
- Płatne: dostęp do grupy sprzedawany jako usługa, często jako element większego pakietu
- Mieszane: Mamy obie grupy, na bezpłatnej, otwartej grupie / grupach promujemy swoją markę oraz informujemy o grupie płatnej jako miejscu elitarnym. Jest to moim zdaniem NAJLEPSZE ROZWIĄZANIE.
Jak sprzedawać na grupie?
Potraktuj grupę na Facebooku tak, jak IKEA traktuje swoje pierwsze piętro. W IKEI na pierwszym piętrze znajduje się niewiele rzeczy do kupienia, ale dowiadują się tego, jakie przedmioty są w asortymencie sklepu. Twoja grupa ma zazwyczaj służyć Twoim klientom, w zależności od jej nazwy budujesz dzięki niej bliskość z konsumentem, promujesz swoją markę osobistą lub łączysz swoich potencjalnych klientów w jednej przestrzeni. Jako właściciel grupy masz kilka ciekawych możliwości promujących Twoją markę:
- Zdjęcie w tle. Kiedy już Twoja grupa wystarczająco się rozrośnie, umieść odpowiednie zdjęcie w tle. Może je zmieniać co jakiś czas. Takie zdjęcie powinno zawierać informacje o Twoich usługach, produktach lub przewagach konkurencyjnych.
- Przypinanie postów. Posty, które uważasz za szczególnie chwytliwe lub opisujące kluczowe segmenty Twojej działalności, możesz przypiąć na szczycie listy.
- Promowanie Twoich innych grup.
- Promowanie Twojej treści. Jeżeli wrzuciłeś właśnie nowy wpis na bloga albo nagrałeś nowy odcinek na YT, możesz udostępnić go na grupie.
Ważne! Napisz, a najlepiej przygotuj w Canvie (albo innym programie) grafikę prezentującą kluczowe informacje, które znajdują się w danym artykule lub nagraniu. To tak zwany Snack Content. Dowiedz się, jak dobrze opracować Snack Content.
- Grupa jest też Twoją bazą potencjalnych klientów i odbiorców we wszystkich kolejnych projektach. Jako przedsiębiorca dobrze wiesz, że może ich być wiele. Jeśli za kilka lat zdecyduje się wypuścić nowy produkt (a grupy na FB będą nadal działały tak jak dziś), grupa będzie miejscem, gdzie będziesz mógł go szybko i bezpłatne rozreklamować.
- Grupa może być puntem wyjścia do kolejnych zdarzeń w tak zwanym lejku marketingowych. Możesz tam zapraszać np. na webinary lub wydarzenia, podczas których będziesz sprzedawał swoje usługi.
Regulamin grupy na Facebooku
Nie musisz zamieszczać regulaminu na grupie, nie masz takiego prawnego obowiązku, ale możesz to zrobić. Warto w nim wtedy uwzględnić, które posty będą usuwane i dlaczego. Przedstawiam Ci kilka przykładowych punktów:
- zakaz spamowania – to nie jest grupa reklamowa, wszelkie formy autopromocji będą automatycznie usuwane
- zakaz poruszania tematów politycznych i religijnych – wszyscy różnimy się w kwestiach światopoglądowych, religia i polityka potrafią wzbudzić szczególne emocje, dlatego na tej grupie nie poruszamy tych tematów
- posty niezwiązane z tematyką grupy będą natychmiast usuwane – ta grupa ma na celu jednoczyć osoby (tutaj np. jeżdżące na rowerze) i jest ściśle związana z tym (np. sportem), dlatego wszystkie posty niezwiązane z tematem będą natychmiast usuwane
FAQ
Przepisywanie grupy z konta prywatnego na konto firmowe
Zdarza się, że osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą prowadzą swoje konto firmowe z poziomu swojego osobistego konta na Facebooku i z poziomu tego konta zakładają też grupę na Facebooku. Potem wraz z rozwojem ich aktywności oraz nabywaniem nowej wiedzy otwierają konto firmowe i chcą przenieść swoją grupę z konta prywatnego na firmowe. Niestety nie ma takiej możliwości.
Zamykanie grupy
Po wejściu na grupę, na górze z prawej strony są trzy kropki, naciśnij je, a potem wybierz „archiwizuj grupę”.
„Na grupie nie będzie więcej użytkowników niż na Twoim fan page’u” – wręcz przeciwnie, użytkownicy chętniej angażują się w grupy niż w obserwowanie stron poszczególnych firm.
I like it when people come together and share thoughts.
Great site, stick with it!
Good way of explaining, and fastidious article to obtain data about my presentation subject,
which i am going to convey in academy.